
Police force under fire over
Savile sex probe mistakes
The Yorkshire Post with thanks to Paul Mckenna

Published on Tuesday 12 March 2013 00:01
 

WEST  Yorkshire  Police  held  virtually  no  information  about
Jimmy Savile’s sex abuse before he died despite more than 40
of  his  victims  coming  from  the  county,  a  damning  report
reveals today.

Inspectors  from  a  police  watchdog  criticised  mistakes  by
forces nationwide in sharing information about the disgraced
presenter as they expressed “serious concerns” that so many
victims felt unable to come forward.

Only five allegations and two pieces of intelligence were
recorded by police in the entire country though one dated back

http://chrisspivey.org/police-force-under-fire-over-savile-sex-probe-mistakes/
http://chrisspivey.org/police-force-under-fire-over-savile-sex-probe-mistakes/
http://www.yorkshirepost.co.uk/news/at-a-glance/general-news/savile-accusations-censored-1-5435108
http://www.chrisspivey.co.uk/wp-content/uploads/2013/03/237395323.jpg


as early as 1964, Her Majesty’s Inspectorate of Constabulary
revealed. And although Savile lived in West Yorkshire for much
of  his  life  and  had  dozens  of  local  victims,  the  only
significant recorded information about his criminal activities
were held by other forces.

Officers  in  West  Yorkshire  held  no  “intelligence  reports”
about Savile which would have prompted further investigation
and only one minor “information report”. This was despite
newspaper reports being freely available online revealing that
Savile was interviewed by West Yorkshire Police in 1958 and
that he had been due to appear in court over sexual abuse
allegations. The report said mistakes by officers in Surrey,
London  and  Sussex  meant  no  one  force  was  able  to  piece
together the full extent of the Leeds-born DJ’s sexual abuse.
And  it  claimed  inconsistencies  in  the  way  they  shared
information meant there was a “distinct possibility” officers
could fail to prevent another similar scandal from happening
again.

HM Inspector of Constabulary, Drusilla Sharpling, said: “The
findings in this report are of deep concern, and clearly there
were mistakes in how the police handled the allegations made
against Savile during his lifetime.”

Sick Savile preyed on Leeds hospice – but
police never took him seriously
JIMMY Savile was “one of the UK’s most prolific known sexual
predators” who abused children as young as eight across six
decades, a chilling report concluded today.

The disgraced TV presenter used his celebrity to “hide in
plain sight” – but now has 214 criminal offences recorded
against his name in 28 police forces, including 34 rapes.

Presenting the findings of the Metropolitan Police and NSPCC,
detective superintendent David Gray said: “The sheer scale and



the severity of his offending is appalling.”

And  in  a  separate  report,  Britain’s  top  prosecutor  Keir
Starmer admitted Savile could have been charged for offences
against at least three victims before his death in 2011.

Laying bare the full scale of his depravity, it emerged Savile
sexually abused a dying teenager at a Leeds hospice, one of 14
medical sites he used to prey on his victims.

His  abuse  spanned  from  1955  to  2009,  covering  his  entire
career at the BBC, and included sexually touching a teenage
girl at the final recording of Top of the Pops in 2006.

But the joint report stopped short of pinning any blame on
other institutions that may have “missed past opportunities”
to stop Savile.

A total of 450 people have come forward alleging sexual abuse
against Savile since October – of whom 73% were children at
the time of the offences.

The peak of his offending was between 1966 and 1976, when he
was aged between 40 and 50, the report said.

Savile abused patients at Leeds General Infirmary, where he
worked between 1965 and 1995, and committed offences at Stoke
Mandeville Hospital between 1965 and 1988.

He  attacked  children  at  children’s  home  Duncroft  School
between  1970  and  1978  and  also  committed  14  offences  at
schools across the country, partly when children had written
to him as part of Jim’ll Fix It.

And the report disclosed that Savile was accused of sexually
touching a teenage hospice patient, aged 13 to 16.

Commander  Peter  Spindler,  who  is  leading  the  national
investigation into Savile’s abuse, said: “Savile’s offending
footprint was vast, predatory and opportunistic. He cannot

http://www.yorkshirepost.co.uk/news/at-a-glance/main-section/savile-s-sex-crimes-the-leeds-connection-1-5307158
http://www.yorkshirepost.co.uk/news/at-a-glance/main-section/savile-s-sex-crimes-the-leeds-connection-1-5307158


face justice today, but we hope this report gives some comfort
to his hundreds of victims. They have been listened to and
taken seriously.”

Mr Starmer, the director of public prosecutions, said Savile
could have been prosecuted in 2009 – two years before he died
– had police taken victims more seriously.

He said: “I would like to take the opportunity to apologise
for the shortcomings in the part played by the CPS in these
cases. If this report and my apology are to serve their full
purpose, then this must be seen as a watershed moment.”

Surrey Police consulted with the Crown Prosecution Service
(CPS) about four allegations reported between 2007 and 2008
but  it  was  decided  that  no  prosecution  could  be  brought
because the victims would not support police action.

However Alison Levitt QC, legal adviser to the director of
public  prosecutions,  concluded  that  “had  the  police  and
prosecutors taken a different approach” charges could have
been brought against Savile in relation to three victims.

The police report said it would be “naive” to view the case as
the  isolated  behaviour  of  a  “rogue  celebrity”  –  but  the
“context of the 1960s and 1970s” should be recognised.

“It was an age of different social attitudes and the workings
of  the  criminal  justice  system  at  the  time  would  have
reflected  this,”  it  said.

It said institutions involved must do “all they can to make
their  procedures  for  safeguarding  children  and  vulnerable
adults as robust and rigorous as possible”.

David Cameron’s official spokesman said the Prime Minister
believes  it  “is  absolutely  right  that  every  institution
involved gets to the bottom of what has gone on”.

The BBC said it was “appalled” that Jimmy Savile preyed on



victims  on  its  premises  and  again  apologised  to  those
affected.

A  spokesman  said:  “The  police  report  into  Jimmy  Savile
contains shocking revelations. As we have made clear, the BBC
is appalled that some of the offences were committed on its
premises.”

Peter Watt, director of child protection advice and awareness
at  NSPCC,  said  Savile  was  one  of  the  most  prolific  sex
offenders the NSPCC has dealt with in its 129-year history.

He said: “It’s clear Savile cunningly built his entire life
into gaining access to vulnerable children.

“The sheer scale of Savile’s abuse over six decades simply
beggars belief.”

Savile accusations ‘censored’
Detailed  accusations  about  Jimmy  Savile’s  sex  crimes  were
censored after viewers tried to post them on a BBC tribute web
page.

 

The comments, which included one person who wrote “One of my
best friends in 1972 was molested by this creep Savile. He was
never the same again. Killed himself in 1985. How’s About That
Then?”,  were  stopped  from  being  published  by  a  team  of
moderators employed by the corporation.

The details were included in thousands of pages of evidence
gathered during an inquiry by former journalist Nick Pollard
into Newsnight’s decision to drop its Savile investigation
which were published today by the BBC.

A transcript of an interview between Mr Pollard and former
director general George Entwistle refers to examples of the



comments,  including  one  person  who  wrote:  “He  was  a
paedophile. You may not like the truth but he was. It will all
tumble out now.”

Another wrote: “Sorry to rain on the parade of all the well-
wishers, but he was infamous in Scarborough. I would not have
been letting my son sit on his knee.”

During his interview, Mr Entwistle said he thought moderators
may have been affected by “anxiety” after details of a hoax,
which claimed Savile had been challenged about his crimes on
an episode of Have I Got News For You, were published online.

He told Mr Pollard: “I have seen an email where moderators are
put on alert about not publishing stuff that is to do with
this hoax, I think that might be part of the story about the
pre-conditioning of their minds about how to treat critical
material.”

Some 3,000 pages of emails, interviews and submissions from
BBC executives and journalists, including Newsnight presenter
Jeremy Paxman, were made available online in what the BBC said
was a bid to be “open and transparent”.

The amount of traffic to the website crashed it this morning
shortly after publication.

Acting director-general Tim Davie said : “The BBC has been
open and transparent in its handling of this unhappy chapter
in  our  history.  It  has  not  been  an  entirely  comfortable
process for us to go through but it is right that we did it
this way.

“It is important that the BBC now moves forward with the
lessons learned and continues to regain the public’s trust.”

BBC Trust chairman Lord Patten pledged at the time of the
report’s publication that all the evidence would be released,
apart from some redactions for “legal reasons”. Legal teams



are said to have been sorting through the evidence for several
weeks, deciding what should be made public.

The BBC said today that roughly 3% had been redacted.

Pollard – a former Sky News executive – was appointed to head
the review late last year to look into whether management
failings  were  behind  the  decision  to  cancel  a  six  week
investigation into abuse claims against Savile in December
2011, weeks before a Christmas tribute was broadcast.

The scandal last year claimed the scalp of Mr Entwistle little
over 50 days into the job.

A separate Newsnight investigation last summer led to Lord
McAlpine being wrongly accused of child abuse.

BBC Trust chairman Lord Patten said: “These documents paint a
very unhappy picture, but the BBC needs to be open – more open
than others would be – in confronting the facts that lie
behind Nick Pollard’s report.

“A limited amount of text has been blacked out for legal
reasons, but no-one could say that the effect has been to
sanitise this material, which again puts a spotlight on some
of our failings.

“We need to acknowledge these shortcomings and learn from
them.”

In one email headed “Jimmy Savile – paedophile”, producer
Meirion  Jones,  who  was  involved  in  establishing  the  axed
Newsnight report, flagged up the idea of an investigation just
hours after the presenter’s death was announced.

He proposed the suggestion, possibly for Panorama, because he
said some of the girls who had been molested by Savile were
ready to talk about their experiences.

He wrote: “Some of the girls are now prepared to talk about



this which might make a core to a film about what Jimmy Savile
really got up to – and of course he’s dead so he can’t sue.”

His  emails  also  contain  vivid  transcripts  of  the  sexual
activities in which girls at Duncroft approved school – where
Savile was a regular visitor – were encouraged to take part.

In another email, which had already been made public, BBC
executive  Nick  Vaughan-Barratt  said  he  felt  uncomfortable
about preparing a BBC obituary for Savile.

He wrote: “I’d feel v queasy about obit. I saw the real
truth.”

Newsnight  presenter  Jeremy  Paxman  told  the  inquiry  “the
important question” was how Savile had been allowed to rise to
prominence within the BBC.

He said: “What was the BBC doing promoting this absurd figure,
this absurd and malign figure? And I think that has to do with
the fact of the BBC having been aloof from popular culture for
so long.

“Suddenly pirate radio comes along and all these people in
metaphorical cardigans suddenly have to deal with an influx –
once pirate radio, once pop radio is legalised, they suddenly
have to deal with an influx of people from a very, very
different culture and they never got control of them and I’m
not sure even now they have.”

Former director general Mark Thompson told the inquiry he had
been  approached  about  the  Newsnight  investigation  by  BBC
journalist Caroline Hawley during a Christmas drinks party in
2011.

He said: “I remember seeing Caroline at the party because I
had seen her in Tripoli, in Libya some period shortly before.
But the phrase that stuck in my mind is, ‘You must be worried
about the Newsnight investigation into Jimmy Savile’.”



Mr  Thompson  said  the  “casual  remark”  had  not  worried  him
because “at this point the name Jimmy Savile doesn’t ring
alarm bells”.

He said: “The editor-in-chief role, it is a little bit like
the Lord Chief Justice meeting someone at a cocktail party who
says, ‘You must be worried about this murder trial that is
going on in Liverpool’.

“There isn’t a way of engaging with it which is going to be
helpful. The right thing to do is to take away the thought and
to check it out, as it were, with the relevant part of the
organisation, rather than sort of sailing into a ‘Really do
tell me more’ sort of thing.”

Mr Thompson said he did not regard Savile as “a kind of BBC
person particularly” and said he would have been more worried
if the investigation had been into a current member of staff.

He  said:  “I  mean  he  was  someone  who,  you  know,  had  not
broadcast regularly for many. many years. So there was no kind
of corporate alarm bell going about, you know, this”.

The emails show that at one stage a date – December 7 2011 –
had  been  pencilled  in  for  the  screening  of  the  Newsnight
investigation, until programme editor Peter Rippon decided the
report  needed  to  focus  on  whether  the  Crown  Prosecution
Service had dropped a probe into Savile’s activities.

A lengthy “treatment” for the item is also among the items
released today, going into detail about all the elements of
the report.

Meirion Jones warned just days before the planned broadcast
that it should go ahead because otherwise the BBC would be
accused of a “cover-up” and a scandal could blow up.

He wrote: “I think if we go ahead with TX next week there will
be minor embarrassment to the BBC. If we cancel or delay till



after Christmas there is a risk of another BBC scandal on the
scale of the Queen or Jonathan Ross and similar damage to our
core value of trust.”

He urged the broadcast to go ahead because he said it would
come out eventually, adding: “We know News International are
all over this story.

“Some of the victims were called by Sky.”

On the proposed day of transmission, editor Peter Rippon was
still unsatisfied with progress on the report, saying in one
email to a news publicist: “We have been looking at the story
but it is far from clear that it will ever be strong enough
for us even to run it. I am not satisfied that it is.”

By December 9, the decision was taken to not pursue the story
any  further  when  the  CPS  said  its  investigation  had  been
curtailed due to a lack of evidence.

In another email Mr Rippon suggested that ITV’s decision to
commission a documentary into Savile’s abuse would make the
commercial broadcaster less rigorous than the BBC.

“The danger for ITN here is that what this really shows is
that  the  rigour  and  standards  of  proof  we  apply  to  our
journalism is much higher than their own. Someone needs to
make that clear to them,” he wrote.

A now discredited blog posted by Mr Rippon to clarify the
decisions  behind  the  Newsnight  decision-making  prompted  an
exchange of emails with the show’s presenter Jeremy Paxman,
who pointed out it failed to address may of the issues.

But Mr Paxman went on to express his sympathies for the way
the programme editor seemed to be carrying the can.

He wrote: “Just for the record I think it is very unfair (and
sadly not at all untypical) that the BBC has dumped all this
on  one  individual.  It  will  pass.  But  I  think  the  BBC’s



behaviour now is almost as contemptible as it was then.”

 


